Pravidla RP

Každá hra má svá pravidla, a to včetně RP hry. Proto si postupně probereme, jak se ve WoW světě s RP správně chovat, jak v něm správně mluvit a "emotit", co určitě nedělat a co určitě dělat. Protože jak všichni víme, při porušení pravidel nastává trest.

Roleplaying

Roleplaying znamená hraní role. Pokud někdo z vás hrál Dračí doupě nebo třeba i RPG na PC, určitě jste se s něčím takovým už setkali. RP je o vžití se do své postavy. Je důležité pochopit, že se snažíte hrát nikoliv sebe, ale postavu, kterou ovládáte.

Jak začít?

Ještě než zmáčknete tlačítko na vytvoření postavy a začnete skutečně hrát, udělejte pár základních věcí:
  • O světě: Zjistěte si, kam jste se to vlastně poděli. Svět, ve kterém hrajeme, je jasně daný a je dobré vědět, kde to vaše postava žila nějaký ten pátek, než pro vás začala samotná hra. Přečtete si něco o Warcraftu, jaké jsou rozdíly mezi ním a naší verzi, kde se hra odehrává, apod. Není nic horšího než postavy, které do světa, v němž žijí, vůbec nepatří. Přece nechceme, aby nám tu pobíhali Jediové, Borgové, Amazonky, Rohirové a jim podobní.
  • O postavě: Ujasněte si, co chcete hrát. Existuje spousta cest, kterými se můžete vydat. Chcete být farmář? Bez problémů! Trpasličí kovář? V pohodě! Jediným omezením je, aby vaše postava zapadala do světa, v kterém bude existovat. To samé platí i pro výběr rasy, eventuálně povolání.
  • O její minulosti: Vymyslete své postavě alespoň základní historii. Je dobré, když víte, kdo byli její rodiče, co dělala dřív, než se objevila ve hře, jaké má zkušenosti apod. Dodává to vaší postavě důvěryhodnost i zajímavost.
  • O jméně: Nebojte se být originální, když chcete, ale existuje i plno jednoduchých a vhodných jmen. Váš vesničan se může mít nějaké dlouhé a složité fantasy jméno, klidně se může jmenovat i Adam. A když vás nic nenapadá, je tu spousta generátorů jmen. Hlavně se vyhněte kopírování jmen z filmů, her a knih. Určitě nechceme, aby ve světě pobíhalo plno Gandalfů, Brumbálů a Tyrionů.
Pár rad do hry
  • Soudnost nade vše: Nikdo z nás není dokonalý a nesmrtelný. Mnohdy je zábavnější naopak prohrát, nechat se chytit, apod. (Např. RP ve věznici může být docela zábava.) Velmi příhodné a zábavné je, pokud své postavě vymyslíte i nějaké ty neduhy a vady.
  • Mějte ohledy: Uvědomte si, že zabití (nebo zmrzačení) postavy může někomu hodně zkazit plány. Proto je úplně nejlepší se domluvit s hráčem postavy, když plánujete nějaký zásadní zásah do jejího života. Stejně tak plánujete-li pro někoho dlouhé RP (např. dlouhý souboj), domluvte se s ním, je-li to možné – nemusí mít tolik času co vy.
  • Přemýšlejte, než odlogujete: Neopouštějte hru v zamčených pokojích nebo jiných místech, odkud se nemusíte dostat (u okraje nepřátelské linie, u nákazy,…).
  • Postava vs hráč: Uvědomte si, že je rozdíl mezi vašimi znalostmi, vaším světem a prostředím, v němž se postava pohybuje. Vy možná ze školy znáte, že voda se vaří při sto stupních Celsia, že světlo se láme na spektrum, atd., ale vaše postava to vědět nemusí (často ani nemůže).
  • Domy nejsou kulisa: V běžném světě nevlezete komukoliv do domu, byť jsou dveře otevřené. Stejně tak ve dvě ráno nejspíš nechodíte na návštěvu. Kupec nebo krčmář vás asi také jen tak nepustí do svého sklepa nebo skladu. A když už, tak alespoň hledejte RP výmluvu a nedělejte to co chvíli.
  • Herní smrt a RS: Stejně jako v normální WoW vás může umlátit protivník. V našem světě se však nejedná o smrt v pravém slova smyslu. Po oživení můžete pochopitelně dělat, že se vám nic nestalo (stále ovšem máte Ressurection Sickness na 10 minut), protože RPit to pokaždé by bylo k zbláznění. Ale je hezké, když občas zaRPíte, že vás někdo zmlátil do bezvědomí, zpřerážel vám kosti, apod.
    Trochu jinak to funguje v boji/na eventu pod dohledem GM/PJ/ST. Pokud vás nepřítel sejme tam, zpravidla jste zraněni (není-li řečeno jinak). A s každým dalším oživením pak čím dál hůře zranění.
    V případě souboje s hráčem je domluva na vás nebo – dojde-li k neshodě – na GM.
  • Postavy nemají jmenovky: Ano, jména postav nad nimi vidíte (i když si je můžete odstranit, chcete-li), přesto však je v RP neznáte, pokud jste se s danou postavou již někdy nesetkali a ona vám neprozradila své jméno. Obdobně nemůžete znát ani povolání dané postavy (není-li na ní vidět).

Základní chyby v RP

Popis následujících pravidel neberte absolutně, konečné rozhodnutí, zda jste se dopustil provinění, je vždy na GMku. Na druhou stranu se v případě, že je rozhodnutí GMka podle vás odlišné od toho, co je jinde a hlavně zde stanovené, můžete na tato ustanovení odvolat a můžou sloužit jako polehčující okolnost.
  • NeRP mluva v sayi a v emotech.
  • Godmoding: Především hraní za jiné postavy prostřednictvím vašich emote. Pokud váš emote nějak "pracuje" s jinými postavami, musí vždy být patrné, že jde o nepřímou manipulaci, tj. vy neházíte s někým přes stůl, ale sápete se po něm, abyste ho hodili přes stůl. Musíte se vyjadřovat tak, aby se dalo bránit, reagovat, apod. Chování, které neumožňuje přirozenou obranu, je možné v případě, že druhá postava se nachází objektivně v takové situaci, že se bránit nemůže. Posouzení je vždy na straně dotčeného hráče. V extrémních případech zasahuje GM.
  • Nepřiměřené zásluhy: Je zakázáno svým postavám připisovat přehnané zásluhy, které nemají oporu v samotné hře. Zejména si nelze pro postavu vymýšlet (např.), že je dědicem trůnu nebo že má někde na moři mohutnou flotilu lodí čekající na jeho návrat. Posouzení, zda takové zásluhy přesahují míru, je na GM. Stejně tak je zakázáno svým postavám připisovat nepřiměřené vlastnosti, schopnosti a znalosti.
  • PowerGaming: Je zakázáno zneužívat herní mechanismy ve prospěch své postavy. Pojem PG je ovšem poměrně širší, jeho součástí jsou Godmoding, zneužívání OOC informací, nepřiměřené zásluhy, apod.
  • Ignorování NPC a RP: Je zakázáno ignorovat cizí RP, pokud toto RP není nějak nevhodné, proti pravidlům nebo vás objektivně omezuje ve hře v nepřiměřené míře. Stejně tak je zakázáno ignorovat NPC a jejich akce.
  • PvP není prvořadý RP mechanismus: Správný RP souboj probíhá pomocí emotů (případně sayů), eventuálně doprovázených efekty boje. V případě souhlasu obou stran je možné souboj urychlit obyčejným PvP. V případě sporu rozhodne GM nebo (v jeho nepřítomnosti) má přednost RP boj. Pokud RP souboj trvá příliš dlouho, zasáhne GM nebo (viz výše) se přechází na PvP boj.
  • Stealth není neviditelnost: Stealth ani elfí schopnost podobného charakteru nejsou ultimátní neviditelností a proto je zakázáno je takovým způsobem používat. Když ve stealthu projdete za bílého dne prostředkem náměstí, opravdu to nebude mít kýžený efekt. Stealth se hodí používat při plížení v temných uličkách, při schovávání se v keřích apod.
  • Neoprávněná RP smrt: Hráč může inRP zemřít jen ve dvou případech:
    1) GM mu RP smrt nařídilo
    2) Hráč s tím sám souhlasí. Nikdo nemůže postavě vnutit smrt a takové jednání se zakazuje.

Kvalitní RP mluva

Jak jistě víte, na našem projektu se musí při herní komunikaci dodržovat jisté zásady nazývané "RP mluva". Stačí dodržovat základní pravidla a nebát se psát. Roleplay ve WoW je vlastně o psaní, většina vjemů o ostatních postavách se k vám dostává přes chat (protože kromě základních pohybů a oblečení na nich nic moc nevidíte), a proto by vaše vystupování na chatu mělo být co nejlepší.

Základní pravidla mluvy
  • Používat /say k vyjádření toho, co postava říká.
  • Používat /yell k tomu, co postava volá (yell je skutečně volání do dálky, kdežto say s vykřičníkem je výkřik, který je prostě rázný, ale nemusí být slyšet na velkou dálku).
  • Používat /emote k vyjádření vzhledu postavy a jejího konání. Nikoliv k vyjádření myšlenek. Myšlenky se v běžné komunikaci nevyjadřují nijak, jelikož je váš herní partner nemůže znát. Výjimkou jsou myšlenkové pochody, které jsou na postavě zřetelně vidět, například to, že zrovna usilovně přemýšlíte, až se vám dělají vrásky na čele, do emotu napsat můžete.
  • Používat správně přednastavené "emoty". Například znát rozdíl mezi /sleep a /lay.
  • Používat správně chůzi a běh, neběhat v těžkém brnění, neskákat jako králík.
  • Nechodit zbytečně v dešti, a pokud ano, hrát, že je postava promoklá. Stejně tak běžně neplavat v oblečení.
Gramaticky kvalitní text
  • Dodržovat zásady pravopisu. Snažím se psát správně, zejména i/y, spodoba (s/z, t/d apod.), čárky a tečky ve větách.
  • Uvozovat veškeré /say velkým písmenem, pokud se nejedná o pokračování předchozí nedokončené věty, stejně tak začínám všechny /emote písmenem malým, pokud se nejedná o oddělenou větu (pomocí znaku "|")
  • Všechny emoty a věty by měly končit tečkou. Pozn. tři tečky (…) nejsou dvě tečky (..) ani čtyři tečky (....).
Exprese, variabilita, estetika

Pokud je váš text kvalitní, přichází na řadu další věc. A to je jeho obsahová stránka, váš styl psaní a vůbec čtivost. Docela dobře se to dá přirovnat k psaní povídek. Prostě jestli je vaše RP poutavé.
  • Vaše výrazivo musí padnout situaci. Měli byste se držet stylu vaší postavy a současné situaci. Například když kolem vás hoří město, všichni kolem křičí a běhají sem tam s kýblema s vodou, a vy tam krokem přijdete, hodíte /e se rozhlédne. a pak /say Co se to tu děje?, asi to moc nesedí. Není to úplně špatně, ale lepší by bylo rovnou se chopit kýble.
    Nebo když uprostřed cesty stojí zahalený mág a drží před sebou ve vzduchu ohnivou kouli, nemůžete k němu na pár kroků přistoupit a zeptat se /say Co ty seš za vola? a navrch dodat /e se pokusí stáhnout cizákovi kápi..
  • Velmi důležité také je, aby z vašich emotů a řečí bylo cítit, jak je vaše postava naladěná. Je dobré občas napsat výraz hlasu, aby ostatní věděli jak reagovat, nebo napsat, jak se vaše postava tváří. Např. /say *naštvaně, udiveně* U trpasličích vousů, co to má znamenat!?, nebo emote, který může vyjadřovat totéž co předchozí say /e si odhrne vlasy z obličeje rudého vzteky a zírá na postavu před sebou.
  • Velmi důležitá je také variabilita. Například variabilita pozdravů. Je dobré je občas měnit, ne jen "Ahoj", "Ahoj", "Ahoj". A také je dobré uvědomit si, že jiné rasy se obvykle nezdraví klasickými pozdravy. Pokud neznáte rasové pozdravy, zkuste třeba vyjádření jazyka s lidským pozdravem /say *gnómsky* Ahoj.
  • A další významnou součástí psaného RP je estetika v emotech. Emote /e se napije z měchu. rozhodně zní víc stroze a neučesaněji než /e pomalu zvedne k ústům měch a dopřeje si několik doušků vody.. Nikdo po vás samozřejmě nechce literární klenoty, které by se daly tesat do kamene, ale RP by měla být zábava a ne nuda, a proto se snažte, aby bylo RP poutavé, plné zvratů a třeba i napínavé.

Slovo na závěr

Většina z věcí, které tu byly řečeny, jsou především o dohodě. Je pravda, že spousta lidí (vč. GM/PJ) se bude na tato pravidla odvolávat, a je to dobře. Nicméně ještě lepší je, pokud si všechno zvládnete v klidu domluvit, popř. vyjasnit. Navíc vždy existují případy, kdy pravidla nezafungují, jak by měla. Nebudete-li si někdy vědět rady, neváhejte kontaktovat někoho z GM týmu nebo ochotných zkušenějších hráčů.


upravili Bellatrix a Brog, původní autor Corny






World of Warcraft server list

WoW servery - seznam World of Warcraft serverů








Autor stránek:
Zuzana "Bellatrix" Komprdová
Všechna práva vyhrazena. Copyright Erebos © 2013 Obsah webu nesmí být publikován bez souhlasu autora.